Jobdiversiteit aanmoedigen (o.a. via zij-instromers)
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Ik geloof er in dat een team samengesteld uit leraren met diverse achtergronden, een team is dat veel van elkaar kan leren. Ik geloof ook dat het leerzaam is om werkervaring op te doen in verschillende sectoren.
Daarom vind ik het belangrijk dat zij-instromers aangemoedigd worden om de stap naar onderwijs te zetten. Op dit moment kan een bepaald (begrensd) aantal jaren anciënniteit meetellen. Deze regeling heeft echter nog een aantal achterpoortjes, zoals dat enkel die jaren meetellen na een eventuele, eerdere tewerkstelling in het onderwijs. Gaf je vorig jaar enkele dagen les in een school, dan vervalt al je werkervaring voordien.
Anderzijds zou het ook zinvol zijn om het voor leraren makkelijk te maken enkele jaren een andere werkplek op te zoeken, om nadien terug naar het onderwijs te keren. Je leert enorm veel uit andere sectoren dat je kan inzetten in het onderwijs. Maar ook in een school kan variatie van takenpakketten betekenen dat je bijleert, begrip krijgt voor collega's enz. In mijn ogen zou het bijvoorbeeld kunnen logisch zijn dat een directie na x jaren weer een aantal jaren voor de klas staat. Hij gaat zijn klas anders aanpakken als voordien en de nieuwe directie die recht uit de klas komt, neemt ook weer andere inzichten mee.
Een jobkeuze hoeft nooit definitief te zijn. Ik denk dus dat de mindset waarbij je je loopbaan erg flexibel kan vormgeven, en niet noodzakelijk in 1 rechte lijn in dezelfde job tot aan je pensioen gaat, zinvol kan zijn. Uiteraard geldt dit alleen voor diegenen die hier zelf nood aan hebben. Maar voor zij die baat hebben bij variatie in hun loopbaan, zouden de kansen iets makkelijker voor het rapen mogen liggen.
