Ga naar de hoofdinhoud

Jobdiversiteit aanmoedigen (o.a. via zij-instromers)

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Ik geloof er in dat een team samengesteld uit leraren met diverse achtergronden, een team is dat veel van elkaar kan leren. Ik geloof ook dat het leerzaam is om werkervaring op te doen in verschillende sectoren.

Daarom vind ik het belangrijk dat zij-instromers aangemoedigd worden om de stap naar onderwijs te zetten. Op dit moment kan een bepaald (begrensd) aantal jaren anciënniteit meetellen. Deze regeling heeft echter nog een aantal achterpoortjes, zoals dat enkel die jaren meetellen na een eventuele, eerdere tewerkstelling in het onderwijs. Gaf je vorig jaar enkele dagen les in een school, dan vervalt al je werkervaring voordien.

Anderzijds zou het ook zinvol zijn om het voor leraren makkelijk te maken enkele jaren een andere werkplek op te zoeken, om nadien terug naar het onderwijs te keren. Je leert enorm veel uit andere sectoren dat je kan inzetten in het onderwijs. Maar ook in een school kan variatie van takenpakketten betekenen dat je bijleert, begrip krijgt voor collega's enz. In mijn ogen zou het bijvoorbeeld kunnen logisch zijn dat een directie na x jaren weer een aantal jaren voor de klas staat. Hij gaat zijn klas anders aanpakken als voordien en de nieuwe directie die recht uit de klas komt, neemt ook weer andere inzichten mee.

Een jobkeuze hoeft nooit definitief te zijn. Ik denk dus dat de mindset waarbij je je loopbaan erg flexibel kan vormgeven, en niet noodzakelijk in 1 rechte lijn in dezelfde job tot aan je pensioen gaat, zinvol kan zijn. Uiteraard geldt dit alleen voor diegenen die hier zelf nood aan hebben. Maar voor zij die baat hebben bij variatie in hun loopbaan, zouden de kansen iets makkelijker voor het rapen mogen liggen.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Diversiteit zeker ruim opvatten, zowel binnen schoolteams en scholengroepen. Ook de jobrotatie vergemakkelijken, inclusief tussen de schoolnetten en regio's, zodat de loopbaanontwikkeling van leerkrachten ter harte wordt genomen, in het belang van leerkracht, leerling en school. Specifieke aanpak voor zij-instromers. Velen zijn aan het begin van hun loopbaan uit idealisme in het onderwijs begonnen, hebben afgehaakt door de grote werkonzekerheid na x interims, zijn in een andere loopbaan gestart maar houden dat hart voor het onderwijs : ze zouden via ondersteuning en billijk loonpakket terug in de klas kunnen gebracht worden, met name voor de knelpuntvakken. Ze bieden meerwaarde voor leerlingen en school, met hun elders verworven kennis en vaardigheden.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Je kan die diversiteit al krijgen door de competenties en talenten van de aanwezige leerkrachten in te zetten. Laat een collega die een bijzonder handige Harry in zijn vrije tijd is lessen STEM geven aan verschillende klassen/leerjaren en een andere collega die bijzonder creatief is MUVO-lessen beeld geven (enzovoort). Ik denk dat we moeten loskomen van het idee dat je als leerkracht voor 'alles' verantwoordelijk bent in je klas (ik heb het over het basisonderwijs). Wie zich (ook) vanuit zijn uitgesproken sterktes en talenten kan inzetten voor zijn job, heeft veel meer werkplezier. Een win-win voor de leerkrachten én de leerlingen.
    • 1 like
    Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 3 mei 2021

    Huidige status

    IDEE

    Tags

    Loopbaan