Ga naar de hoofdinhoud

Identiteit van de leerkracht centraal

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Van buitenaf worden leerkrachten vaak aanschouwd als iemand die kennis overdraagt, zonder meer. Dit terwijl er in de klas veel meer gebeurd. Er wordt vertrouwen opgebouwd tussen leerlingen en leerkracht en niet alleen kennisoverdracht staat centraal. Leerkrachten zijn uniek doordat ze in hun identiteit staan én die ook uitdragen. Het beroep van leerkracht dient dus niet enkel op kennis te focussen, maar des te meer op de ontwikkeling van een eigen identiteit als leerkracht die in de klas centraal mag staan. Als leerkracht kan je uitgroeien tot inspirerend figuur, omdat de persoon achter de leerkracht even belangrijk is als de kennis die de leerkracht overdraagt. Leerlingen zijn op zoek naar referentiefiguren, figuren waarin ze zichzelf kunnen ontdekken en die hen een spiegel voorhouden. Lerarenopleidingen en dergelijke hoeven dus niet enkel te focussen op de onderwijsrol van de leerkracht, maar vooral op de relationele vaardigheden van de leerkracht, de coachingsrol van de leerkracht en de identiteit van de leerkracht.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(5)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Diploma's basisonderwijs serieus opwaarderen door het niveau van opleiding naar universitair niveau te tillen. Voorzie 2 tot 3 jaar kennisoverdracht en testen van de aangeleerde kennis (wat nu op de hogeschool gebeurt) en dan 2 jaar om praktijk van het lesgeven aan te leren... eerst de basisprincipes aanleren en inoefenen (eerste van die 2 jaar) en dan het laatste jaar praktijkstage (al dan niet betaald) op een school waar men in de dagelijkse werking volledig wordt ingeschakeld.... nu komen onderwijzers uit technische en beroepsrichtingen, wat ontoereikend is om zelf stevig in de schoenen staand, kennisoverdracht te doen.... heel wat ouders zijn heel wat hoger geschoold dan de onderwijsmensen, dus voorzie eerst de degelijke opleiding en het respect zal snel terugkeren.... voorzie dan ook minder administratieve taken en verwerkingen en meer doorgroeikansen en je zal zeker terug een instroom zien van gemotiveerde, talentrijke jongeren
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Willem Van den Berghe dit is wel heel kort door de bocht. Waarom zouden leerkrachten uit een technisch of beroepsonderwijs geen goede en bekwame leerkrachten kunnen worden?
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Maddy Proost Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, maar ik zag de laatste jaren van mijn directieambt, dat de nodige kennis (vb. kennis wiskunde, beheersen van de werkwoordspelling, vooral kennis van het Frans) echt erbarmelijk was... hoe kan je met zo een wankele kennis, zelf leerlingen de nodige basis aanbrengen, als je zelf amper de basis beheerst... ik hoorde hoe bepaalde collega's (stuntelig) ouders te woord stonden in het Frans en in het Engels op onze multiculturele school... Dus voorzie terug de nodige grondige kennis... Maak er een universitaire opleiding van (in Spanje is dit zo, in vele Angelsaksische landen ook) en het niveau zal terug kunnen stijgen.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Willem Van den Berghe Vergeet niet dat veel masteropleidingen heel theoretisch zijn. Ik ben zelf master in een andere richting en volgde nadien een bachelor voor ik voor de klas ging staan. Die praktische 'hands on' aanpak van bachelors heb je echt wel nodig op de klasvloer. Bovendien zit je nog met de verloning. Ik was bereid om een groot deel van mijn loon af te staan, maar ik vermoed dat anderen daar mogelijk niet toe bereid zijn.
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        @Kristel Vanderauwera Daarom mijn voorstel... eerst 3 jaar zorgen dat je de theoretische kennis vergaart en dan 2 jaar praktijkinvulling, waarbij in dat eerste jaar praktijkinvulling dan kan aangeleerd worden hoe je klasmanagement organiseert (praktische 'hands on'). In dat laatste jaar kan je dan 1 volledig schooljaar ingezet worden in een 'ankerschool' waar je alle knepen van het vak kan uitoefenen en kan terugvallen op collega's die je coachen... maar dan kan je tenminste met zekerheid meegeven dat het "niveau" van de leerkracht ruim voldoende is... En verloning zou voor iedereen dan op hetzelfde niveau starten (aangezien 5 jaar studie = master verloning).
          Totaal aantal likes: 8, totaal aantal dislikes: 0
          . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

          Geplaatst door

          onbekende auteur op 27 april 2021

          Huidige status

          Populair idee

          Tags

          (leraren)opleiding
          Maatschappelijke waardering
          Imago