Honoreer kennis en ervaring van ALLE onderwijspersoneelsleden
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Het verloningssysteem Onderwijs is hopeloos ouderwets en achterhaald. Mensen proberen aantrekken en vooral behouden doe je niet door hun specifieke knowhow en vaak jarenlange ervaring te negeren. Een mens is niet enkel waard wat hij in zijn schoolcarrière presteerde. Dit is echter wel het uitgangspunt voor de weddenschaal Onderwijs. Sommige vakleraren kunnen beroepservaring inroepen en starten bijgevolg met een anciënniteit van 10 jaar. Velen kunnen dat niet. Dat is onrechtvaardig. Iedereen die beroepservaring heeft, verdient het dat die gehonoreerd wordt. Als men jaren gewerkt heeft, ben je geen schoolverlater meer en is er altijd opgedane kennis en ervaring verworven. Iedereen die start in het onderwijs verdient het dat die kennis en ervaring erkend en gehonoreerd wordt.
Ik kader dit even, ik heb een neef die op zijn 35ste de lerarenopleiding moedig aanvangt en met succes voltooid heeft. Reden waarom dat niet op zijn 18de gebeurde, laat ik hier maar in het midden en dat doet er ook niet toe. Omdat hij gedreven is en met kinderen wil werken, kiest hij voor het lerarenambt. Hij heeft het (leraars-)hart op de juiste plek. Hij had 17 jaar werkervaring in andere sectoren opgebouwd maar die betekende totaal niks voor zijn werkgever Onderwijs en hij moest starten met 0 jaar anciënniteit. Hij is ondertussen een veertiger en verdient het loon van een schoolverlater. Dit klopt niet. Dit is een onrecht en discriminatie. Vooral omdat bepaalde werkervaringen wél ingebracht kunnen worden.
Zelf heb ik jaren geleden, na 20 jaar werkervaring in de privésector de overstap naar Onderwijs gemaakt, als administratieve medewerker. Ook voor mij was het ditzelfde verhaal, starten met 0 jaar anciënniteit. Een bittere pil want ik heb wel degelijk al mijn opgebouwde knowhow en ervaring ingezet. Toch ben ik gebleven, werken in een school is iets bijzonder, ook al sta je als admin maar aan de zijlijn.
Ik hoop en reken erop dat hierin verandering komt. Voor mij zal die wellicht te laat komen, zelfs al zou er een inhaalbeweging gemaakt worden, ik sta aan de vooravond van mijn pensioen. Maar ik hoop oprecht dat de jongere generatie dit onrecht niet langer meer hoeft te ondergaan.
En de broodnodige verandering in het verloningssysteem zal het ambt beslist aantrekkelijker maken voor mensen die de overstap willen maken.
