"Het onderwijs moet..."
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Er wordt de laatste jaren te veel naar het onderwijs gekeken, om alle maatschappelijke uitdagingen in de maatschappij op te lossen. "Onze kinderen worden te dik !" = "Het onderwijs moet...", "Aanslagen in Brussel!" = "Het onderwijs moet...". "Ik vind dat de school mijn kind een financiële opvoeding moet geven !", vertelde een ouder doodleuk op tv, bij de campagne van mevr. Crevits. Ook het feit dat kleuters niet meer zindelijk naar school moeten komen, interpreteren ouders als een signaal, dat dit niet meer hun verantwoordelijkheid is.
Verder zien we als kleuterleidsters ook de laatste 2, 3 jaren dat de motorische vaardigheden en competenties sterk achteruit gaan. Kleuters starten vaak al met een achterstand, tegenover enkele jaren geleden. We vermoeden dat dit te wijten is aan de nefaste opmars van de schermcultuur.
Vele ouders hebben het moeilijk, in een maatschappij waar ook de lat wordt hoger gelegd. Vele mensen, zeker in stedelijke contexten, hebben niet altijd een sociaal vangnet of een omgeving, waarbij ze hun buikgevoel kunnen aftoetsen. Investeer daarom als overheid in sociaal assistenten, straathoekwerkers, taalcursussen, huiswerkondersteuning, CLB's,... enzomeer... . Zorg voor voor omkadering in de maatschappij en in het onderwijs (bijv. meer kinderverzorgsters, waar blijven ze ???). Elke ouder zou Nederlands moeten leren, voor hun kind in het eerste leerjaar terecht komt, zodat een agenda kan gelezen worden. Investeer in informatie-campagnes: "Hoeveel schermtijd is aangewezen voor een 2,5-jarige ?" Of toon ouders nog eens welk speelgoed geschikt is voor een kleuter... Stop ook met het onderwijs-bashen en met het vingertje wijzen : dat het aantal burnouts zo hoog ligt, en dat velen in het onderwijs een verlofstelsel hebben, is het gevolg van alle maatschappelijke verwachtingen, waar we niet meer aan kunnen voldoen.
Mijn zoon in het eerste middelbaar komt vaak onrustig thuis, want hij zit in een klas waar verschillende leerlingen het emotioneel moeilijk hebben en de les verstoren. Een leerkracht gaf eerlijk aan dat ze de helft van de ouders moeilijk kunnen bereiken, omdat deze ouders het reeds opgegeven hebben. Deze ouders zijn de generatie die al enige jaren te horen krijgen : "Het onderwijs moet..." Geef ouders de boodschap dat school en thuis geen aparte werelden zijn, en dat schoolwerk dat thuis ondersteund wordt, op langere termijn meer kansen voor je kind creeërt. Creeër als overheid de omkadering hiervoor, zodat ouders dit ook kunnen, als de tijd hiervoor aangebroken is.
Het blijft een prachtjob, juf zijn, kinderen zien groeien en stapjes zien zetten! Maar... dat ouders opvoedkundige vragen hebben, of dat je ouders soms net moet begrenzen in wat je als juf kan oplossen, dat voelt niet goed... en dat kost ook energie. We zien als kleuterleidsters vaak de eerste veranderingen in een maatschappij, luister eens aub naar wat het kleuter- en lager onderwijs ervaart en waar we ons zorgen over maken...
"Mensen onderwijzen kost geld, mensen niet onderwijzen kost kapitalen." En heeft Einstein het indertijd niet voorspeld ? "Op een dag gaat de technologie zo snel, dat de mensen terug dommer worden". Het is aan het gebeuren, vlak onder onze neus... Hoog tijd om structureel in te grijpen !
