Het nieuwe onderwijs - een flexibele organisatie vanuit maatschappelijk belang!
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project

Hallo, ik ben Rita Coucke, gepassioneerd leerkracht en sinds enkele jaren een gepassioneerd directeur basisonderwijs.
Het onderwijs heeft mensen nodig met een passie, oprecht graag kinderen zien en hen levenslang hedendaags onderwijzen. Dit vergt bijzonder veel energie, uren dagdagelijks voor school werken (en niet een paar jaar), nieuwe skills leren. Neem bv. het pad van de digitale transformatie. Dit gaat het onderwijs enorm veranderen en hoe nemen we alle mensen hierin mee. Maar ook andere vak inhouden evolueren, ... en dan moet je als team, als leerkracht mee in deze vernieuwing/verandering. Je kan dit niet alleen.
De maatschappelijke evoluties gaan razendsnel, elke dag vol passie voor de klas staan gecombineerd met levenslang professionaliseren is bijzonder moeilijk - ook in de organisatie van een school. Ik geloof dat kwaliteit bereikt kan worden door teamwork maar we hebben op een schooljaar maar 1,5 pedagogische studiedag. Het zou bv. fijn zijn ruimte te kunnen maken om als team te kunnen vergaderen tijdens de lestijd, verplicht op school tot een bepaald uur. Dit kan bv. door partners in cultuur, kunst, lichamelijke opvoeding, ... in te zetten. (vakexperten met passie) Ook tijdens de uren naar netwerk bijeenkomsten gaan is bijzonder verrijkend maar vergt zeer veel planning en organisatie. Het nieuwe ambt, sociaalpedagogisch begeleider, zou kunnen ingezet worden in het onderwijs. Zij doen alles in teken van het jonge kind, leesprojecten begeleiden, met hen spelen buiten (versterken van sociale vaardigheden), hen naschools begeleiden als huiswerkbuddy maar dit met een goed opleidingsniveau. We hebben mensen nodig die weten hoe de psychologie van een kind in elkaar zit.
Ik kaart dus aan dat het fijn zou zijn dat het onderwijs totaal anders, flexibeler kan georganiseerd worden. Een grondig herbekijken van vakanties (ook rekening houden met de werkende ouders), meer balans voor de kinderen en de leerkrachten. Echt wel met het oog op betere leerprestaties en gelukkigere kinderen en leerkrachten. Ik blijf zeker pleiten dat rustmomenten meer dan nodig want onderwijzen mag niet onderschat worden, dit vergt bijzonder veel van een persoon naar kennis en vaardigheden, en best in een goede gezondheid. Leerkrachten hebben rechten als ouderschapsverlof, een duobaan opnemen, ... maar dit vergt keer op keer een enorme puzzel met impact op de school. Je merkt dat het niet meer jaren hetzelfde blijft en dat vergt een bijzondere flexibele inspanning van een team. Elke ouder wil dat zijn of haar kind het beste onderwijs krijgt! Mijn pleidooi is nog iets meer leerkrachten of goed opgeleide ondersteuners in de dagelijkse werking zodat er flexibel kan georganiseerd worden met het oog op een sterke onderwijskwaliteit. Dat er ruimte kan ontstaan om te herbronnen, in gesprek te gaan, samen te ontwikkelen, van elkaar te leren. Dank je wel, Rita Coucke
