Herstructureer directieteams
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Doelgroep: Secundaire scholen
Concreet: Laat de directeur een manager zijn met kennis van crisisbeheer en personeelsbeheer (dit wil niet zeggen dat die niet mee een beleid kan uitdenken. Laat de adjunct-directeur iemand zien die veel kennis heeft van didactiek en pedagogiek (houdt zich vooral bezig met de lessen/evaluatie/...). Laat de coördinatoren mensen zijn met ervaring in de klassen (dus leerkrachten).
Het idee: Directieteams in secundaire scholen waar ik heb gewerkt zagen er zo uit. Een directeur die een master diploma in een vakgebied heeft en jaren les heeft gegeven op die school. Een adjunct-directeur die iets ouder is, ook les heeft gegeven maar lesgeven niet meer ziet zitten. Coördinatoren die les hebben gegeven maar een andere uitdaging zoeken.
Ik vind het goed dat er (oud)leerkrachten deel uitmaken van het beleidsteam maar er zit te weinig management in de directieteams. De directeur in secundaire scholen doet heel veel HR en crisismanagement. Laat de directeur dan ook iemand zijn die daar ervaring en kennis in heeft, en verloon die daar ook goed voor zodat ook goede managers de rol van directeur willen opnemen. Er zitten ook te weinig pedagogen in directieteams. Laat de adjunct-directeur iemand zijn die hier veel ervaring en kennis over heeft. Die evaluatiebeleid in vakgroepen mee kan uitdenken. Die kan helpen met inhoud voorzien in de klassen. Die echt met het onderwijs kan bezig zijn en niet met HR of crisismanagement. De alledaagse werking van de school kan opgevangen worden door mensen die weten hoe een school werkt. Sterkte leerkrachten die bepaalde zaken kunnen coördineren.
