Ga naar de hoofdinhoud

Herstructureer directieteams

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Doelgroep: Secundaire scholen

Concreet: Laat de directeur een manager zijn met kennis van crisisbeheer en personeelsbeheer (dit wil niet zeggen dat die niet mee een beleid kan uitdenken. Laat de adjunct-directeur iemand zien die veel kennis heeft van didactiek en pedagogiek (houdt zich vooral bezig met de lessen/evaluatie/...). Laat de coördinatoren mensen zijn met ervaring in de klassen (dus leerkrachten).

Het idee: Directieteams in secundaire scholen waar ik heb gewerkt zagen er zo uit. Een directeur die een master diploma in een vakgebied heeft en jaren les heeft gegeven op die school. Een adjunct-directeur die iets ouder is, ook les heeft gegeven maar lesgeven niet meer ziet zitten. Coördinatoren die les hebben gegeven maar een andere uitdaging zoeken.

Ik vind het goed dat er (oud)leerkrachten deel uitmaken van het beleidsteam maar er zit te weinig management in de directieteams. De directeur in secundaire scholen doet heel veel HR en crisismanagement. Laat de directeur dan ook iemand zijn die daar ervaring en kennis in heeft, en verloon die daar ook goed voor zodat ook goede managers de rol van directeur willen opnemen. Er zitten ook te weinig pedagogen in directieteams. Laat de adjunct-directeur iemand zijn die hier veel ervaring en kennis over heeft. Die evaluatiebeleid in vakgroepen mee kan uitdenken. Die kan helpen met inhoud voorzien in de klassen. Die echt met het onderwijs kan bezig zijn en niet met HR of crisismanagement. De alledaagse werking van de school kan opgevangen worden door mensen die weten hoe een school werkt. Sterkte leerkrachten die bepaalde zaken kunnen coördineren.

Officiële updates

Laatste update: 7 mei 2021

Reacties(5)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik zou dit voorstel willen uitbreiden naar de basisschool. Ook daar is de noodzaak om manager én pedagoog te zijn een spreidstand die enkel pijn doet. Je wordt geleefd om je school administratief boven water te houden en je bent gefrustreerd omdat je eigenlijk nauwelijks tijd hebt om het zo belangrijke pedagogisch luik van je school op te volgen en bij te sturen.
  • 4 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Franky Van de Ginste , helemaal akkoord, ik ben master onderwijskunde van opleiding, 20 jaar ervaring in lerarenopleiding, nu 8 jaar directeur basisonderwijs, en jammer genoeg moet ik zeggen dat ik teveel met administratieve rondslomp bezig ben en me te weinig kan focussen op pedagogische vernieuwing, coachen, beleidsvoering en visieontwikkeling ...
  • 4 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Sandra Schepens Ik heb het geluk om een goed draaiend zorgteam te hebben en een zoco die ook beleidsondersteunend prachtig werk levert. Delegeren is de boodschap.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Niet elke secundaire school heeft een adjunct-directeur. Als directeur ben je trouwens manusje-van-alles. Sommige schilderen zelfs de klaslokalen of ontstoppen de toiletten, wegens te weinig financiële ondersteuning. Te veel taken op dat ene bordje, waardoor er ook bij directies steeds meer uitval is.
    • 2 likes
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Dit geldt ook voor de lagere scholen!
    • 2 likes
    Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 5 mei 2021

    Huidige status

    IDEE

    Tags

    Schooldirectie