Ga naar de hoofdinhoud

Gevarieerde jobinvulling

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Een kleine situatieschets... .Ik heb 28 jaar les gegeven en was bijna steeds klassenleraar, daarnaast heb ik de laatste 15 jaar, eerst deeltijds en daarna voltijds als graadcoördinator gewerkt. Ik zou de basisopdracht voor elke leraar, ongeacht de graad van het secundair waarin die werkt, gelijkstellen, bv. 22 lesuren in een week. Wie ervoor kiest om alleen les te geven, krijgt het basisloon, een master mag daarvoor meer betaald worden dan een bachelor want ze hebben er ook meer studiejaren opzitten, maar dan gelinkt aan het diploma en een bewijs van pedagische bekwaamheid en niet aan de graad waarin je toevallig door je lesuren terechtkomt. Loonsverhoging wordt gekoppeld aan anciënniteit, evaluatie én de bereidheid tot regelmatige professionele bijscholing gedurende de hele professionele carrière. Wie als leraar opteert voor extra taken, bv klassenleraar en het bijhouden van leerlingendossiers en voorbereiden en leiden van klasenraden, naschoolse taken als huiswerkbegeleider, leercoach, begeleider meerdaagse uitstappen en andere extra muros activiteiten die extra tijd en voorbereiding vragen...geeft minder uren les om de planlast voor deze taken te verminderen, maar krijgt hetzelfde loon met dezelfde voorwaarden als wie alleen kiest voor het lesgeven zonder extra taken.

Maak van het mentoraat voor beginnende leraren en het middenkader (graadcoördinatoren) echte jobs ipv een TAO (tijdelijke andere opdracht) of BPT-uren waardoor de betrokken leraar elk jaar verlof voor zijn lesuren moet aanvragen en verloon deze taken naar behoren, weer gelinkt aan de bereidheid tot blijvende professionele bijscholing, gerelateerd aan de job waarin je werkt.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Lijkt me een gerijpte visie met potentieel om een en ander in een nieuwe future proof context te her-werken
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Volledig mee akkoord! Zelf ben ik uit de job als leraar gestapt omdat de job als leraar een lineair gegeven is. Ik ben iemand met een passie voor onderwijs maar ik heb ook ambities om te groeien. De enigste optie als leerkracht is ofwel directeur worden, waarvoor je uit een bepaald soort hout moet gesneden zijn, ofwel voor de koepels gaan werken, opnieuw een ander soort hout. Er zijn mensen die ook willen groeien en ambities hebben maar nog steeds willen lesgeven. Laat leerkrachten inderdaad een soort groeitraject doorlopen waarbij er opties zijn tot specialisatie en een, eventueel deeltijdse, andere invulling van de job. Dit kan een nieuw soort mensen aantrekken en leerkrachten met veel jaren ervaring terug wat extra motivatie geven.
    • 2 likes
    Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 27 april 2021

    Huidige status

    IDEE

    Tags

    Kwaliteitszorg
    Professionaliteit
    Loopbaan