Gevarieerde jobinvulling
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project

Een kleine situatieschets... .Ik heb 28 jaar les gegeven en was bijna steeds klassenleraar, daarnaast heb ik de laatste 15 jaar, eerst deeltijds en daarna voltijds als graadcoördinator gewerkt. Ik zou de basisopdracht voor elke leraar, ongeacht de graad van het secundair waarin die werkt, gelijkstellen, bv. 22 lesuren in een week. Wie ervoor kiest om alleen les te geven, krijgt het basisloon, een master mag daarvoor meer betaald worden dan een bachelor want ze hebben er ook meer studiejaren opzitten, maar dan gelinkt aan het diploma en een bewijs van pedagische bekwaamheid en niet aan de graad waarin je toevallig door je lesuren terechtkomt. Loonsverhoging wordt gekoppeld aan anciënniteit, evaluatie én de bereidheid tot regelmatige professionele bijscholing gedurende de hele professionele carrière. Wie als leraar opteert voor extra taken, bv klassenleraar en het bijhouden van leerlingendossiers en voorbereiden en leiden van klasenraden, naschoolse taken als huiswerkbegeleider, leercoach, begeleider meerdaagse uitstappen en andere extra muros activiteiten die extra tijd en voorbereiding vragen...geeft minder uren les om de planlast voor deze taken te verminderen, maar krijgt hetzelfde loon met dezelfde voorwaarden als wie alleen kiest voor het lesgeven zonder extra taken.
Maak van het mentoraat voor beginnende leraren en het middenkader (graadcoördinatoren) echte jobs ipv een TAO (tijdelijke andere opdracht) of BPT-uren waardoor de betrokken leraar elk jaar verlof voor zijn lesuren moet aanvragen en verloon deze taken naar behoren, weer gelinkt aan de bereidheid tot blijvende professionele bijscholing, gerelateerd aan de job waarin je werkt.
