generieke stam voor de opleiding
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Sinds het decreet op het HO van 1996 is er geen centraal curriculum meer voor de lerarenopleiding. De autonomie van de hogeschool bepaalt de inhoud van de opleidingen.
Als je bekijkt (via infofolders, sites e.d.) wat er al opleidingen allemaal wordt aangeboden stel ik me de vraag of die veelheid van modellen en inhouden een meerwaarde zijn voor het profiel van de leerkracht? Is het niet hoog tijd dat er werk gemaakt wordt van een gemeenschappelijke generieke stam voor alle opleidingen. Zo kan de wetenschappelijke juistheid en actualiteitswaarde worden gegarandeerd.
Naast dat generiek gedeelte kan iedere hogeschool naar hartenlust zijn eigen accenten uitwerken: projectweken, stagemodellen, modules, integratiedagen: het blijft nog allemaal mogelijk.
Steeds bereid om hieraan mee te werken/denken
Rudi Boelen
