Ga naar de hoofdinhoud

gelijkschakeling noemer uren in secundair onderwijs 2de en 3de graad

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Als lkrn huishoudkunde voelen wij ons ondergewaardeerd omdat wij uren in /29 dienen te presteren en dit om de ambten in het middenkader te creëren. De directie is vrij om de noemer /21 of /29 toe te kennen aan onze vakken. Zelfs TV worden in de toekomst in /29 gezet. In de ene school kan je met /21 uren een fulltime doen en in andere scholen moeten leerkrachten met hetzelfde diploma en hetzelfde takenpakket 29 uren presteren. Een PV kan je niet meer vergelijken met wat het jaren geleden was. Alles moet veel meer theoretisch onderbouwd worden, er moet gedifferentieerd worden… Deze lessen vragen ook voorbereiding, organisatie, bestellingen opmaken en evalueren. Lln zijn er niet gemakkelijker op geworden, hebben minder basiskennis... In sommige studierichtingen moeten er /29 gepresteerd worden, in andere richtingen niet binnen dezelfde school. Waarom staan alle uren in de eerste graad op /22? Kan er geen gelijkaardige gelijkschakeling doorgevoerd worden naar de 2de en 3de graad?

Officiële updates

Laatste update: 17 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Voor mijn part trek je alles gelijk, zowel 1ste, 2de, als 3de graad. Als je in een 1ste graad een klas van 25 leerlingen onder je hoede hebt, dan vraagt dit heel veel energie omdat die jongeren zo divers zijn. Zowel qua ontwikkeling (nog kind of al puber), qua interesses (want algemene A- of B-stroom). Oke, de leerstof en misschien het verbeterwerk is minde moeilijk, maar zeker even tijdrovend. Die leerlingen moeten nog leren leren, moeten nog zoveel meer leren naast de leerstof die aangeboden moet worden. Als je in een 3de graad kan lesgeven, dan zitten de meeste leerlingen al op hun plaats, dus minder differentiatie nodig, , de meesten zijn door hun ergste puberteit en ... in onze school toch ... het zijn kleinere klasgroepen. De leerstof is misschien wel moeilijker te geven of te verbeteren. Dus de klemtoon ligt wel anders, maar uiteindelijk vraagt het evenveel inzet en energie van de leerkracht. Waarom moeten leerkrachten van de 1ste graad dan meer uren presteren? En worden ze bijkomend minder betaald omdat ze 'maar' bachelor zijn.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Dit is inderdaad een oud zeer dat eens mag aangepakt worden. Turnleerkrachten zijn toch ook praktijkleerkrachten en voor hen gelden deze regels dan niet ? Valideer en respecteer de leerkrachten meer.
  • 1 like
Totaal aantal likes: 9, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 14 mei 2021

Huidige status

Populair idee

Tags

Schoolorganisatie