gelijkschakeling noemer uren in secundair onderwijs 2de en 3de graad
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Als lkrn huishoudkunde voelen wij ons ondergewaardeerd omdat wij uren in /29 dienen te presteren en dit om de ambten in het middenkader te creëren. De directie is vrij om de noemer /21 of /29 toe te kennen aan onze vakken. Zelfs TV worden in de toekomst in /29 gezet. In de ene school kan je met /21 uren een fulltime doen en in andere scholen moeten leerkrachten met hetzelfde diploma en hetzelfde takenpakket 29 uren presteren. Een PV kan je niet meer vergelijken met wat het jaren geleden was. Alles moet veel meer theoretisch onderbouwd worden, er moet gedifferentieerd worden… Deze lessen vragen ook voorbereiding, organisatie, bestellingen opmaken en evalueren. Lln zijn er niet gemakkelijker op geworden, hebben minder basiskennis... In sommige studierichtingen moeten er /29 gepresteerd worden, in andere richtingen niet binnen dezelfde school. Waarom staan alle uren in de eerste graad op /22? Kan er geen gelijkaardige gelijkschakeling doorgevoerd worden naar de 2de en 3de graad?
