Heel erg bedankt voor je idee! 👍 We zijn benieuwd naar de verdere reacties. Tot 6 juni kan je nog ideeën posten of op ideeën reageren.
Op de hoogte blijven van dit project en de resultaten? Schrijf je in op de nieuwsbrief van de Vlor: https://www.vlor.be/blijf-op-de-hoogte.
Geef zij-instromers verloning voor hun expertise
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Het onderwijs verloont nog altijd puur op basis van diploma en niet op basis van eerder verworven competenties. Zo verdient bijvoorbeeld een pas ingestroomde vijftiger met bakken ervaring als CEO in het werkveld, een uitgebreid netwerk en hoog aanzien maar zonder een masteropleiding toch maar wat een 30-Jarige bachelor zou verdienen in het hoger onderwijs. Zo verliest het (hoger) onderwijs veel potentieel. Het zorgt ook voor wrevel bij collega’s die merken dat zij meer en beter werken dan bepaalde anderen, maar een substantieel lagere verloning krijgen.
Officiële updates
Laatste update: 11 mei 2021
Geplaatst op 11 mei 2021
Reacties(6)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik heb enkele jaren geleden na 18 jaar FOD Financiën de overstap gemaakt naar het onderwijs. Ik heb mijn geldelijke anciënniteit gelukkig wel kunnen meenemen (de vaste benoeming niet). Stel dat ik 18 jaar gewerkt had bij een accountantskantoor en vergelijkbaar werk had gedaan, kon ik deze anciënniteit niet meenemen. Waar zit de logica? Logisch dat er dan een lerarentekort is, zeker van bepaalde profielen in de 3e graad.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Veerle Bekaert Ja, veel logica is hier niet: als burgerlijk ingenieur met 21 jaar anciënniteit als kaderlid in de privégeef ik nu reeds 12 jaar Wiskunde (en ook Economie en Fysica) in het ASO en heb dus inderdaad "slechts" 12 jaar anciënniteit ; een dossier is nodig waarin ik kan bewijzen dat ik mijn ervaring uit de privé kan gebruiken om les te geven in het ASO....en die richting heb ik voorlopig nog niet onderzocht...
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Gedifferentieerde verloning (rekening houdend met o.a diploma, ervaring, competenties, inzet, onderwijsinnovatie) binnen bepaalde loonvorken lijkt me een van de vele noodzakelijke stappen/maatregelen om gemotiveerde leerkrachten en directies aan te werven en te houden, zowel voor zij-instromers als voor de andere leerkrachten en directies. Indien dit op korte termijn niet gerealiseerd kan worden, dreigen we niet alleen de beste krachten voor het onderwijs te verliezen maar ook genoegen te moeten nemen met 'mindere' leerkrachten die 'unemployable' zijn voor de arbeidsmarkt buiten het onderwijs (en vaak ook nog hun rol in de klas en binnen het team ongeloofwaardig en zonder veel gezag invullen). Dat kan m.i. nooit de bedoeling zijn indien we kwaliteitsonderwijs willen blijven bieden.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Ingeborg Vijgen Inderdaad, nu is diploma het enige criterium, wat absoluut onvoldoende is om gemotiveerde, innoverende collega's met een pak werkveldervaring en een groot netwerk (maar helaas met een bachelordiploma) te belonen voor hun werk. Masters, ook diegene die systematisch onderpresteren, krijgen een pak meer betaald. Dit systeem is niet meer van deze tijd...
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Als directie met veel meer dan een 40 urenweek verdien ik evenveel als 4/5de als ortho-werkend in welzijn. Weg anciënniteit... nochtans met de nodige expertise zowel naar kinderen, als beleidsmatig... Was levenslang leren niet iets wat binnen de Vlaamse regering hoog in het vaandel gedragen werd ? Alleen precies niet als het op het onderwijsveld aankomt... Jammer !
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
heel juist, in het regeerakkoord staat dat de anciënniteit van "nieuwe" zijinstromers kan mee in rekening gebracht worden, waardoor dit een stuk verholpen wordt, maar wat dan met zij-instromers die al werkzaam zijn in het onderwijs: het mag weer niet "teveel" zijn?
Totaal aantal likes: 15, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓
Geplaatst door
Huidige status
Populair idee
