Ga naar de hoofdinhoud

Frans geven in het lager onderwijs

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

Ik ben een zij-instromer (na een master diploma en 8jaar werk) . Via Artevelde heb ik de opleiding lager onderwijs gevolgd en succesvol afgewerkt. Ik verschoot echter van het niveau van Frans van mijn medeleerlingen.

Ik vind dat het niveau van afgestudeerde leerkrachten te laag ligt. Toch kan ik perfect begrijpen dat er heel goeie leerkrachten zijn die misschien niet zo sterk zijn in Frans en dan ook niet in het 5de of 6de leerjaar willen les geven.

Daarom stel ik voor om met een certificaat te werken + het niveau Frans optrekken. Wie het haalt krijgt een certificaat Frans (zoals er bestaat voor godsdienst) en deze leerkrachten mogen dan Frans geven de anderen niet.

Het is een idee. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(4)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik vind je idee interessant, en vraag me af of je dit kan doortrekken naar bijvoorbeeld muzische vorming. Als je zelf niet van muziek/drama/... houdt, zal je dat via de (noodgedwongen) misschien te beperkte aandacht in de hogeschool ook niet snel ontwikkelen. Het geeft ook mogelijkheden om studenten die in de lerarenopleiding niet zouden slagen voor een vak, niet tegen te houden om toch leraar te worden. (Want 1 vak niet goed kunnen, betekent niet dat je geen goede leraar zou zijn!) En daarnaast zie ik kansen voor het profileren van leraren: door bepaalde vakken net wel (of extra goed) te behalen, kan je met jouw profiel ook gerichter een job zoeken in een school waar jouw kennis en kunde absoluut welkom zijn! Daarnaast sta ik wel weer argwanend tegenover het te veel opdelen in vakken in het basisonderwijs, omdat de mogelijkheden om leerstof te integreren net zo waardevol zijn en allesbehalve mogen weggegooid worden door een te veel aan 'vakleerkrachten'. Misschien kunnen beide systemen wel naast elkaar bestaan?
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @miette plessers Ik kan me hier helemaal in vinden. Langs de andere kant vind ik het ook wel belangrijk dat er bij elke leerkracht (ook kleuteronderwijzers) een goede basiskennis (met de nadruk op basis) van Frans aanwezig is. Er wordt steeds meer ingezet op taalinitiatie en dan hebben onze jongere kinderen ook recht op een correct aanbod van de taal.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      dat zou zo wel eens kunnen zijn ; onze jongere leerkrachten hebben meer affiniteit met het Engels, ik ben rond de 60 jaar en heb idee dat ik in het secundair toch wel goed en veel Frans heb moeten leren, en ik zie bij lagere schoolkinderen en kleuters dat er toch veel zijn die zichzelf Engels aanleren... Times they are ...
      • 1 like
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Frans zou op de lagere school moeten worden gegeven door leraren die de taal vlot en speels beheersen, zodat kinderen vreugde beleven aan het leren van Frans (in plaats van de onkunde en antipathie voor de taal over te nemen van hun leraar).
      • 4 likes
      Totaal aantal likes: 7, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 4 mei 2021

      Huidige status

      IDEE

      Tags

      (leraren)opleiding
      Kwaliteit