Extra ondersteuning voor kinderen met psychische klachten en gedragsstoornissen
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Heel wat kinderen in het buitengewoon onderwijs groeien op in moeilijke situaties. De school wordt als het ware een veilige have.
Doordat ze 'op' zijn, in 'overlevingsmodus' zitten, is het volgen van les in groep (zelfs in groep van max.4 kinderen) er vaak te veel aan. Ze vragen individuele begeleiding. Hun noden liggen ergens anders: basisbehoeften bevredigen, rust krijgen in het hoofd. Eigenlijk hebben ze psychologische/psychiatrische hulp nodig. Een plek waar ze dit kunnen krijgen.
Doorverwijzen is helaas heel moeilijk. Er zijn enorme wachtlijsten. Het gevoel dat je dit kind niet kunt bieden wat het nodig heeft... dat knaagt enorm. Het geeft veel psychische druk voor leerkrachten en de hele school.
Deze kinderen hebben individuele begeleiding nodig gedurende een hele dag als ze echt in onderwijs moeten blijven. Ondersteun scholen door psychologen en psychiaters: hoe kan het schoolteam hiermee omgaan.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk de zorg en de opnameplekken serieus uitbreiden, zodat scholen en ouders echt geholpen worden.
