Ga naar de hoofdinhoud

Een strengere selectie + meer professionalisering voor de leerkracht

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig: leerkrachten strenger selecteren om het beroep aantrekkelijker te maken, maar toch is dit volgens mij één van de mogelijke oplossingen.

De lat om te starten in de lerarenopleiding mag gerust wat hoger worden gelegd. Waar vroeger veel onderwijzers uit ASO richtingen kwamen, heb ik nu de indruk dat de meerderheid van de kandidaten een TSO of BSO opleiding hebben gevolgd. Een gezonde mix in de instroom is nodig. Er zijn ook in het basisonderwijs mensen nodig met voldoende inhoudelijke bagage. Nu leeft de perceptie dat iedereen leerkracht kan worden. Een ouder (van een kind met grote leermoeilijkheden) zei op een oudercontact ooit letterlijk het volgende tegen mij: "als advocaat, boekhouder of IT 'er worden niet lukt kan hij nog altijd leerkracht worden..."

We hebben experten nodig in het onderwijs, mensen die naast inhoudelijk stevig in hun schoenen staan ook nadenken over het hoe en het waarom van hun handelen in de klas. Het leerkrachtenberoep wordt (ook in het basisonderwijs) alsmaar complexer en uitdagender. Inspelen op de noden van elk kind vraagt van leerkrachten veel meer dan een handleiding kunnen volgen. Ook in het basisonderwijs is er nood aan mensen met een masterdiploma. Deze mensen kijken vaak op een andere manier naar het lesgeven en al wat erbij komt kijken. Waarom geen systeem waarbij onderwijzers worden bijgestaan door onderwijsassistenten in de klas. Deze assistenten kunnen onder supervisie van de expert vele taken uitvoeren in de klas.

Naast al het bovenstaande is ook de professionalisering van onze leerkrachten een erg belangrijk aspect voor de kwaliteit van ons onderwijs. Een expert zal geen expert blijven als hij 30 jaar in dezelfde klas blijft lesgeven zonder tussentijds aan kwalitatief goede opleidingen (binnen zijn werkuren!) te kunnen deelnemen. Op dit moment is de professionalisering van de leerkracht veel te vrijblijvend en afhankelijk van de motivatie van de leerkracht en het ondersteunen van de directie.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(3)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik ben het eens met je titel, maar niet helemaal met je toelichting :) Een strengere selectie en meer professionalisering: JA! Elke leraar moet over de nodige basiskennis beschikken, zonder onderscheid. En een goede leraar worden, is één element. Maar een goede leraar blijven, kan niet zonder voldoende 'levenslang leren' onderweg. Masters in het basisonderwijs naast onderwijsassistenten: ik twijfel... Staat het opwaarderen van de lerarenopleiding gelijk aan het invoeren van een master? Leraar zijn is en blijft een erg praktisch beroep dat erg leunt op de praktijkervaring die studenten in hun opleiding krijgen. Hoort dat dan thuis in een masteropleiding, terwijl een hogeschoolopleiding net theorie en praktijk integreert? Daarnaast heeft het standaard invoeren van het onderscheid master-hogeschool in het basisonderwijs volgens mij ook minder wenselijke neveneffecten. Wel zou ik het aantrekkelijker maken voor masters om het (basis)onderwijs in te stappen, maar dan eerder omdat ik geloof dat diverse achtergronden in een team een meerwaarde zijn.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Leerlingen uit TSO kunnen super goeie leerkrachten zijn, ook voor algemene vakken in een derde graad ASO. Lerarenopleiding moet dus zeker blijven openstaan voor gemotiveerde leerlingen uit TSO. (over BSO kan ik me niet uitspreken aangezien ik geen collega's heb die in dat geval zijn) Zorgen voor meer educatieve masters is op lange termijn een goede evolutie denk ik. Dat kan zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van de huidige regenten en leerkrachten LO. Professionalisering binnen de werkuren is een must. Alleen zijn die werkuren zo glijdend dat een nascholing tijdens de werkuren meestal zorgt dat je voor of na meer werk hebt.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Ik vind dit een heel goed idee. Bij ons op school praten we ook over assistenten in de klas. Dit kan een jaar van de masteropleiding zijn. Laatstejaarsstudenten die een heel schooljaar meedraaien in één of twee klassen en zo al met twee voeten op de werkvloer staan. Hilde
    • 1 like
    Totaal aantal likes: 16, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 5 mei 2021

    Huidige status

    Populair idee

    Tags

    Kwaliteitszorg
    (leraren)opleiding
    Maatschappelijke waardering
    Loopbaan