Een strengere selectie + meer professionalisering voor de leerkracht
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Het klinkt misschien wat tegenstrijdig: leerkrachten strenger selecteren om het beroep aantrekkelijker te maken, maar toch is dit volgens mij één van de mogelijke oplossingen.
De lat om te starten in de lerarenopleiding mag gerust wat hoger worden gelegd. Waar vroeger veel onderwijzers uit ASO richtingen kwamen, heb ik nu de indruk dat de meerderheid van de kandidaten een TSO of BSO opleiding hebben gevolgd. Een gezonde mix in de instroom is nodig. Er zijn ook in het basisonderwijs mensen nodig met voldoende inhoudelijke bagage. Nu leeft de perceptie dat iedereen leerkracht kan worden. Een ouder (van een kind met grote leermoeilijkheden) zei op een oudercontact ooit letterlijk het volgende tegen mij: "als advocaat, boekhouder of IT 'er worden niet lukt kan hij nog altijd leerkracht worden..."
We hebben experten nodig in het onderwijs, mensen die naast inhoudelijk stevig in hun schoenen staan ook nadenken over het hoe en het waarom van hun handelen in de klas. Het leerkrachtenberoep wordt (ook in het basisonderwijs) alsmaar complexer en uitdagender. Inspelen op de noden van elk kind vraagt van leerkrachten veel meer dan een handleiding kunnen volgen. Ook in het basisonderwijs is er nood aan mensen met een masterdiploma. Deze mensen kijken vaak op een andere manier naar het lesgeven en al wat erbij komt kijken. Waarom geen systeem waarbij onderwijzers worden bijgestaan door onderwijsassistenten in de klas. Deze assistenten kunnen onder supervisie van de expert vele taken uitvoeren in de klas.
Naast al het bovenstaande is ook de professionalisering van onze leerkrachten een erg belangrijk aspect voor de kwaliteit van ons onderwijs. Een expert zal geen expert blijven als hij 30 jaar in dezelfde klas blijft lesgeven zonder tussentijds aan kwalitatief goede opleidingen (binnen zijn werkuren!) te kunnen deelnemen. Op dit moment is de professionalisering van de leerkracht veel te vrijblijvend en afhankelijk van de motivatie van de leerkracht en het ondersteunen van de directie.
