Heel erg bedankt voor je idee! 👍 We zijn benieuwd naar de verdere reacties. Tot 6 juni kan je nog ideeën posten of op ideeën reageren.
Op de hoogte blijven van dit project en de resultaten? Schrijf je in op de nieuwsbrief van de Vlor: https://www.vlor.be/blijf-op-de-hoogte.
Een sterke lerarenopleiding zorgt voor kwaliteit
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Een sterke lerarenopleiding vormt de basis voor je verdere groei als leerkracht. Wanneer ik nu studenten zie passeren op stage mis ik vaak de diepgang, verankering van theorie en onderzoek. Ik krijg ook de indruk dat dit maar traag mee evolueert met het onderwijsveld. Ik verwacht persoonlijk ook meer van een student kleuteronderwijs, een bredere basiskennis.
Officiële updates
Laatste update: 11 mei 2021
Geplaatst op 11 mei 2021
Reacties(6)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik ervaar dat ik pas echt leerde toen ik in de praktijk stond. In de opleiding krijgt de student een basis theoretische kennis en volgt men stage. Persoonlijk vind ik voor studenten reflecteren, doorzetten, motivatie, nieuwsgierig zijn en jezelf verder ontwikkelen dus het levenslang leren zeer belangrijk .... Ook docenten moeten dit doen....Elk jaar leert men als leerkracht bij door een andere klasgroep, lesgeven in verschillende scholen met een andere visie, schoolcultuur..... De leerkracht leest boeken en onderzoeken volgt bijscholingen men probeert andere zaken uit om het leerproces van de kinderen te bevorderen. Op die manier verruimt een leerkracht elk jaar zijn kennis.
In 2012 schreef ik dit artikel:
Kan de lerarenopleiding basisonderwijs de toekomstige leerkrachten aanzetten tot de noodzakelijke veranderingen in het onderwijs?
http://vanessa-janssens.blogspot.com/2012/01/kan-de-lerarenopleiding-basisonderwijs.html?fbclid=IwAR10n4uBpo9PivLvJ6ifvQj3xgOOeOnsayuuBvk8DDRUh_26aT2LkA5MN_k
"Ik verwacht persoonlijk ook meer van een student kleuteronderwijs, een bredere basiskennis." Dan denk ik dat de lerarenopleidingen feedback moet vragen aan de leerkrachten in de praktijk. Dat de lerarenopleiding ook de kans hebben om hun visie en het inhoudelijke te motiveren of aan te passen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Vanessa Janssens Jammer genoeg ontbreekt voor wetenschappen ook de basiskennis. Dit omdat we in de praktijk natuurwetenschappen met stem geven en de lln. nog steeds de opleiding bio, chemie of fysica kunnen volgen met een ander vak erbij. De extra lessen die ze uit de andere wetenschappen krijgen zijn echt niet voldoende om de lading te dekken om in de eerste graad te starten, laat staan in de tweede graad. Ik vind het jammer dat de opleiding niet meegaat met de ontwikkeling van de leerplannen. Ikzelf heb me al veel bijgeschoold, dit is inderdaad nodig maar niet verplicht en bijna altijd in mijn vrije tijd. Bij ons is het een probleem als er een bijscholing is binnen je lesuren.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Nathalie Lapere Ik begrijp je " Ik vind het jammer dat de opleiding niet meegaat met de ontwikkeling van de leerplannen. " inderdaad dat is jammer. Ik begrijp je daarin. Ook docenten in lerarenopleiding moeten zich voldoende bijscholen en mee zijn.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Vanessa Janssens dus ook de lerarenopleiding
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Helaas merk ik dit ook als leerkracht wetenschappen. De opleiding van de 'regenten' wetenschappen is te versnippert. De leerplannen verwachten dat je een goede kennis hebt van alle wetenschappen (bio, chemie, fysica en aardrijkskunde) en toch wordt dit nog steeds per vak aangeboden. De stagiairs missen niet alleen diepgang maar moeten vaak niet 'hun' vak onderwijzen. Het begeleiden is er niet gemakkelijker op geworden. Er stromen ook te vaak studenten door naar biologie die geen wetenschappelijke basis hebben vanuit het secundair. Je merkt dat onmiddellijk in de praktijk. Spijtig, want op deze manier gaat ons wetenschapsonderwijs er niet op vooruit, vooral niet in de eerste graad waar het enthousiasme bij de lln. moet worden gewekt.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Nathalie Lapere foutje
Totaal aantal likes: 9, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓
Geplaatst door
Huidige status
Populair idee
Tags
(leraren)opleiding
Kwaliteit
Kwaliteitszorg
Imago
Leer- en werkplek
Professionaliteit
