Een school kiest bewuster voor een (nieuwe) leerkracht en omgekeerd.
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project

Er zijn te weinig leerkrachten en de nieuwe leerkrachten haken veel te vaak af, ook omdat te veel leerkrachten uitvallen. Nieuw bloed en een variatie aan profielen zijn nochtans heel hard nodig voor de scholen. Anders maken de scholen zich minder relevant, komt er te weinig vernieuwing en zullen alternatieven als thuisonderwijs en kritiek van de publieke opinie aan belang blijven winnen.
Voorstel: laat leerkrachten echt solliciteren zoals het in andere sectoren ook gebeurt. Nu solliciteer je op een platform en weet je meestal niet vooraf welke lappendeken aan taakjes je voorgeschoteld krijgt die je eigenlijk niet kunt weigeren. Met een echte volwaardige vacature en sollicitatie stimuleer je van bij de aanvang een juiste houding van scholen die echt moeite moeten doen om gepast en divers/gevarieerd personeel te vinden. Een school (of scholengroep) met een visie en een stevige directeur (een master?) zou een personeelsbeleid moeten voeren en niet alleen de vastbenoemden behagen en brandjes blussen. Eigenlijk zou een starter, zoals in Nederland, 20 procent minder opdracht moeten krijgen op basis van een begeleiding en professionalisering, die alle leerkrachten moeten krijgen. We zouden bekwame start(er) een goed loopbaanperspectief moeten kunnen bieden vanuit bewuste keuzes en op basis van benodigde competenties...
