Ga naar de hoofdinhoud

Een school kiest bewuster voor een (nieuwe) leerkracht en omgekeerd.

Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"

Ga naar het project

Er zijn te weinig leerkrachten en de nieuwe leerkrachten haken veel te vaak af, ook omdat te veel leerkrachten uitvallen. Nieuw bloed en een variatie aan profielen zijn nochtans heel hard nodig voor de scholen. Anders maken de scholen zich minder relevant, komt er te weinig vernieuwing en zullen alternatieven als thuisonderwijs en kritiek van de publieke opinie aan belang blijven winnen.

Voorstel: laat leerkrachten echt solliciteren zoals het in andere sectoren ook gebeurt. Nu solliciteer je op een platform en weet je meestal niet vooraf welke lappendeken aan taakjes je voorgeschoteld krijgt die je eigenlijk niet kunt weigeren. Met een echte volwaardige vacature en sollicitatie stimuleer je van bij de aanvang een juiste houding van scholen die echt moeite moeten doen om gepast en divers/gevarieerd personeel te vinden. Een school (of scholengroep) met een visie en een stevige directeur (een master?) zou een personeelsbeleid moeten voeren en niet alleen de vastbenoemden behagen en brandjes blussen. Eigenlijk zou een starter, zoals in Nederland, 20 procent minder opdracht moeten krijgen op basis van een begeleiding en professionalisering, die alle leerkrachten moeten krijgen. We zouden bekwame start(er) een goed loopbaanperspectief moeten kunnen bieden vanuit bewuste keuzes en op basis van benodigde competenties...

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(9)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Helemaal akkoord met het voorstel voor 'moderne' sollicitaties en meer contracten van onbepaalde duur. Persoonlijk denk ik dat we sowieso, in het perspectief van een steeds groter wordend leraarstekort, gaan evolueren naar een toestand waarbij mondige en talentvolle jonge leerkrachten hun school gaan 'kiezen' in functie van een aantal criteria die ze op voorhand opzoeken en bevragen. Voorbeelden: De "match" met directie, de "match" met de vakleerkrachten, het specifieke pedagogische project van de school, de geboden ondersteuning, de professionele organisatie....allemaal factoren die bijdragen tot hun werkgeluk. Scholen die op vele parameters onvoldoendes halen, zullen nog moeilijk goede leerkrachten kunnen vinden en houden. Voor ouders en leerlingen zal ook dit een signaal zijn en mogelijk de selectie voor school X of Y mee bepalen. Omgekeerd zullen de scholen die erin slagen hun leerkrachten in verschillende statuten intergenerationeel goed te laten samenwerken (en enkel positieve en gedreven leerkrachten te aanvaarden en te houden), daar de vruchten van plukken.
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Ingeborg Vijgen mooi verwoord!
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Helemaal akkoord mbt het “meesleuren” en het laten gaan. Over mijn eigen team kan ik niet klagen, maar ik hoor van AL mijn collega’s dezelfde boodschap: Werk met contracten van bepaalde en onbepaalde duur net zoals in andere sectoren! Ik voel een gigantische schroom vanuit directies om dit uit te spreken. Ook ik durf er geen apart onderwerp te maken. Zeker niet als ik lees wat de andere suggesties zijn. Velen vormen een druppel op een hete plaat of zijn gebaseerd op onvolledige informatie over wat de opdracht van een leerkracht inhoudt (bv. mbt “overuren”). Als we eerlijk zijn, weten we allemaal wat de hete plaat is. Je krijgt via contracten veel meer ruimte om in te zetten op toegenomen kwaliteit, je kunt inzetten op een gezonde mix van vernieuwing en ervaring, je zet jezelf of je team niet “vast”, je kunt patronen doorbreken, je kunt gerichter inzetten op people management, je kunt vlotter schuiven tussen posities, je kunt de juiste mensen op de juiste plaats zetten, veel beter inspelen op een veranderde context en zoveel meer. Ik zeg trouwens NIET dat mensen geen werkzekerheid verdienen. Een contract van onbepaalde duur kan al snel gegeven worden, maar het is vooral belangrijk om goed aan peoplemanagment te kunnen doen en hard werkende mensen te kunnen waarderen voor hun inzet en niet te laten frustreren door de ongelijke inspanningen, verschillende inzet, vastgeroeste ideeën, verworven rechten die er in sommige teams zijn,...
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Jill van de Ven , helemaal met je eens! Ik kan het niet beter verwoorden! Moest dat kunnen, de directeursfunctie zou geen knelpuntberoep zijn. En neen, ik ben niet iemand die mensen die 'tegen' mijn idee zomaar aan de deur zou zetten. Evaluatie moet 'fair' blijven, maar nu kan dit niet, want je loopt toch vast op de 'vaste' benoeming waar niet aangekomen kan worden.
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Sandra Schepens en andere nieuwe, gemotiveerde krachten lopen daar helaas ook vaak op vast en trekken zich zo terug uit bepaalde teams... En je hebt andere meningen nodig in een team en andere visies en tegen ervaring kan ook niet veel op dus natuurlijk zou niemand “zomaar” moeten verdwijnen als ze het niet eens zijn met een ander. Dat is in andere sectoren evenmin (als er een goede leidinggevende aan het roer staat ☺️).
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Jill van de Ven , ik heb jonge mensen die 'meewillen', maar in het team hun mond niet durven opendoen. De anciens zeggen letterlijk: je moet zo goed niet willen staan bij Sandra (terwijl ze dat gewoon willen omdat ze er zelf achter staan!), je bent toch de eerste die vliegt als er uren vallen. Onze job is safe ...' Wenende jonge collega's al meermaals aan de telefoon gehad in het weekend ... en daar sta je dan als directeur .... Hopelijk wordt wat ik hier schrijf ook doorgegeven aan onze minister. Dank bij voorbaat!
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      @Sandra Schepens ik hoor vaker dat soort verhalen. Gelukkig bij mij niet het geval. Ik duim voor jou dat het betert!
        Geplaatst door:onbekende auteur
        5 jaar geleden
        Inderdaad, je kan als directeur geen deftig personeelsbeleid voeren. Je moet sommige mensen meesleuren en andere 'laten' gaan ... .
          Geplaatst door:onbekende auteur
          5 jaar geleden
          @Sandra Schepens 100% akkoord
          • 1 like
          Totaal aantal likes: 6, totaal aantal dislikes: 0
          . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓

          Geplaatst door

          onbekende auteur op 30 april 2021

          Huidige status

          IDEE

          Tags

          Schooldirectie
          Professionaliteit
          Loopbaan