Educatieve Master voor zij-instromers hervormen en betere waardering LIO
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Reeds 2 jaar volg ik de verkorte Educatieve Master, naast mijn deeltijds werk als leerkracht, via een LIO-traject (LIO staat voor Leraar In Opleiding). Voltijds is dit een één-jarig traject van 60 studiepunten. Ik heb een master en doctoraat in de fysica, en een gezin met 2 kleine kinderen.
Een belangrijk probleem is dat de opleiding gemaakt is in functie van gewone studenten zonder werk-of leservaring. Er worden zeer veel taken gevraagd, die ongelofelijk veel tijd in beslag nemen (meer dan het aantal studiepunten) en eigenlijk weinig zinvol zijn (zelfs op het kinderachtige af) als je al in de lespraktijk staat. Zelf heb ik veel meer bijgeleerd in de praktijk tijdens mijn lesopdrachten dan in de opleiding, al was de opleiding op bepaalde vlakken zeker wel een meerwaarde.
Ten tweede wordt het werk op school tijdens een LIO-traject niet goed gevaloriseerd: 18 lesuren komen overeen met 1 studiepunt stage. Een studiepunt komt overeen met een gemiddelde studiebelasting van 25 à 30 uur. Voor de voorbereiding van je lessen ben je toch al gauw 1 lesuur kwijt per lesuur, en ikzelf als beginnende leerkracht zelfs vaker 2 lesuren voorbereiding per lesuur. De minimum werkbelasting van 18 lesuren is dus 36 lesuren werk, oftewel 30 volle uren werk. Alleen al met je 18 lesuren kom je dus al aan de maximumbelasting voor één studiepunt, maar daar komen dan nog stage opdrachten bovenop! Ik heb mijn werkuren bijgehouden en in de praktijk had in helaas 2 studiepunten werk per verdiend studiepunt stage.
Mijn mede-LIO-studenten ervaarden hetzelfde: niemand van mijn mede-LIO-studenten werkte zijn Educatieve Master af binnen 1 jaar door de te hoge belasting. Voor een faire werkbelasting zouden 9 lesuren gevaloriseerd moeten kunnen worden als 1 studiepunt stage.
Verder moet de opleiding hervormd worden zodat ze beter aansluit bij de noden van werkstudenten die reeds in de onderwijspraktijk staan. Hiermee bedoel ik zowel dat de opleiding minder zwaar moet worden als dat de inhoud en opdrachten relevanter gemaakt moeten worden.
