Ga naar de hoofdinhoud

Degelijke leerkrachten opleiden

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Het valt niet te ontkennen dat mensen die op stage komen op veel vlakken minder onderlegd zijn dan vroeger. In de voorbije 32 jaar heb ik al wat stagiairs in mijn klas begeleid... daarbij valt op dat de basiskennis alsook de algemene kennis beperkter is dan vroeger. Ook de hoffelijkheid, de omgangsnormen, de stiptheid, het dragen van verantwoordelijkheid zijn fel verminderd. Het hoeft niet allemaal zo stijf te zijn als 30 jaar geleden. Maar een degelijk niveau van algemene kennis, een bepaalde etiquette voor iemand die dagelijks voor de klas staat, zijn toch echt een minimum! Je leidt kinderen op, je geeft hen kennis en vaardigheden door, maar ook levenslessen, respect, waarden... over dit alles moet je zelf in de eerste plaats beschikken alvorens dat te kunnen doorgeven! Let wel... sommige studenten in de normaalschool doen dat ook... maar helaas is dit tegenwoordig slechts een kleine minderheid...

Officiële updates

Laatste update: 27 mei 2021

Reacties(1)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Na 33 jaar lesgeven en stagiaires begeleiden stel ik - jammer genoeg - vast dat er in al die jaren nog niet veel is veranderd aan de opleiding. Ik heb nog steeds het gevoel dat de stagiaires veel onnuttige taken moeten doen (taken die hen totaal niet voorbereiden op het echte werk) en dat wat er van hen verwacht wordt vanuit de hogeschool wat betreft lesinstap/leseinde/lesovergang ver van de realiteit staat. Jonge, beginnende leerkrachten zijn allesbehalve voorbereid op ALLES wat met de job te maken heeft. Dit heeft tot gevolg dat velen van hen al vroeg in het schooljaar uitvallen en/of het al snel voor bekeken houden. De laatste jaren maak ik mij meer en meer de bedenking dat het misschien ook anders kan. Ik ben blij dat hier te kunnen/mogen delen. Ik erger me ook steeds aan de nieuwsberichten waarin gezegd wordt dat er budget is om meer leerkrachten aan te stellen en zo het nijpende tekort aan interimarissen op te lossen. Elk schooljaar moeten er vanaf half september interimarissen gezocht worden, vaak 5 per schooljaar... en die zijn NOOIT te vinden. Waar gaan we er dan nu 2000 extra vinden ? Vroeger werd de opleiding op 2 jaar gegeven. Later werd dat 3 jaar. Ik herinner me nog goed dat we in dat derde jaar weinig te doen hadden. Het lijkt mij zinvol de opleiding naar 2 + 1 jaar te brengen. Ik denk dat het mogelijk moet zijn de eigenlijke opleiding in 2 jaar te geven, met de nodig stagetaken zoals dat ook nu het geval is. Wie in deze 2 jaar zijn stages goed doorloopt, komt dan in het +1 jaar terecht. Een derde jaar waarin zij een heel schooljaar als co-teacher in een klas meedraaien en op die manier kennismaken met alle aspecten van de job EN hiervoor ook reeds een verloning krijgen. (net zoals bv. ook de geneeskundestudenten een jaar stage moeten doorlopen...). Het budget dat voorzien wordt voor extra leerkrachten wordt dan zeker goed besteed. Op deze manier hebben leerkrachten extra hulp in de vaak grote klasgroepen die ze onder hun vleugels krijgen en doen de studenten een heel pak ervaring op. Studenten waarbij de stages eerste 2 jaar onvoldoende zijn, moeten eerst die stages goed afronden (uiteraard) alvorens de co-teaching-stage te mogen doen. co-teaching-stage... een win-win situatie denk ik
    Totaal aantal likes: 4, totaal aantal dislikes: 0
    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 26 mei 2021

    Huidige status

    IDEE

    Tags

    (leraren)opleiding