Degelijke leerkrachten opleiden
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Het valt niet te ontkennen dat mensen die op stage komen op veel vlakken minder onderlegd zijn dan vroeger. In de voorbije 32 jaar heb ik al wat stagiairs in mijn klas begeleid... daarbij valt op dat de basiskennis alsook de algemene kennis beperkter is dan vroeger. Ook de hoffelijkheid, de omgangsnormen, de stiptheid, het dragen van verantwoordelijkheid zijn fel verminderd. Het hoeft niet allemaal zo stijf te zijn als 30 jaar geleden. Maar een degelijk niveau van algemene kennis, een bepaalde etiquette voor iemand die dagelijks voor de klas staat, zijn toch echt een minimum! Je leidt kinderen op, je geeft hen kennis en vaardigheden door, maar ook levenslessen, respect, waarden... over dit alles moet je zelf in de eerste plaats beschikken alvorens dat te kunnen doorgeven! Let wel... sommige studenten in de normaalschool doen dat ook... maar helaas is dit tegenwoordig slechts een kleine minderheid...
