Ga naar de hoofdinhoud

de toekomstgerichte leraar maakt deel uit van een 'lerende organisatie'

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Aantrekkelijkheid van een beroep wordt voor de huidige jongeren door diverse factoren bepaald, onder meer: goede arbeidsvoorwaarden met het oog op een evenwichtige work-life balance, samenwerken in plaats van 'stand-alone', doorgroeimogelijkheden, werken in een 'rijke' context (liever heterogene werkomgeving dan homogene werkomgeving). Opvallend is dat in een school (1) door overregulering en verantwoordingsdruk de work-life balance van de leraar in het gedrang is gekomen (2) er weinig doorgroeimogelijkheden zijn( 3) leraren doorsnee genomen uit eenzelfde maatschappelijke klasse gerekruteerd worden. De school mist daarenboven essentiële kenmerken om zelf als 'lerende organisatie' door te ontwikkelen, in de regel heerst een klimaat van 'teveel hetzelfde'. Verandering start onder meer: aan de voorkant, de lerarenopleidingen. Bijvoorbeeld: De basisschool zal gebaat zijn met onderwijzers op drie niveaus: graduaat-, bachelor- én master-niveau. Daarnaast met structurele inpassing van andere beroepen: logopedist, psycholoog, maatschappelijk werker. Op deze wijze wordt de school een 'rijke' leeromgeving waar vanuit 'multidisciplinariteit' gewerkt wordt aan leer- en leef ontwikkeling van kinderen én leraren. Op deze wijze wordt het lerarenberoep voor een veel groter deel van de jongeren (1) de keuze, (2) de eerste keuze en (3) een intrinsieke keuze!

Officiële updates

Laatste update: 11 mei 2021

Reacties(4)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Net gelezen: Finland: In 1979 besloten de hervormers dat elke leerkracht – van zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs – ook een masterdiploma moest halen. Dit gebeurde op kosten van de staat. Sindsdien hebben onderwijzers feitelijk dezelfde status als artsen en advocaten. Kandidaten overspoelden de onderwijsprogramma’s. Autonomie, aanzien en een goed salaris maakten (en maken) het leraarschap aantrekkelijk. Volgens Sahlberg ligt het aantal aanmeldingen gemiddeld tien keer zo hoog als het aantal opleidingsplaatsen voor basisschooldocenten. wie meer wil weten: rouw.nl/onderwijs/finland-heeft-al-sinds-de-jaren-zeventig-een-brede-brugklas-en-dat-loont~b8a80f32/?ml_subscriber=1689785456109033330&ml_subscriber_hash=z1h6&utm_source=link&utm_medium=social&utm_campaign=shared_earned of: via doorklik in :https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgzGkXSTfBtqXqXVrsmBbWwgxbQSL
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Dag Gerda dank voor jouw reactie. Te vaag, dat kan zijn. iets concreter: Ik ben sterk aanhanger van de 'brede schoolgedachte'. It takes a whole village to raise a child. Daarnaast moet fors ingezet worden op optimalisering van de lerarenopleidingen. Jonge mensen moeten dit (terug) een attractief beroep vinden! En niet omwille van de vele vakanties (negatief geformuleerd waarvoor excuses) of gebrek aan doorgroeimogelijkheden, maar vooral omwille van de interessante maatschappelijke meerwaarde! ook jongeren uit de 'doorstroomrichting' moeten hun weg vinden naar de lerarenopleiding basisonderwijs ( en niet enkel secundair onderwijs). het werkveld is echt gebaat met een 'academisch gevormde master-onderwijzer' - en dit doet niets af van de waardevolle bachelor-onderwijzer! In tegendeel: biedt kansen tot een mooie synergie. Net zoals de medische sector: daar heeft men al lang heil gezien in multidisciplinaire teams.
    • 2 likes
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    Dit is wat iemand anders hier aangekaart heeft, zij is master en is in het lager onderwijs terecht gekomen, doordat ze nog in de opleiding zat, kreeg ze enkel loon voor voldoende geacht diploma... maar zelfs nu na afronding, krijgt ze maar zoveel als een bachelor. Dit vindt zij niet ok. Ik snap die frustratie wel, wij presteren sinds de vernieuwing heel wat extra uren in het maken van tools, updaten en vooral bijwerken administratie en innovatie van mappen en lessen. Toch verdienen wij hetzelfde als iemand die na 8u werk thuis komt en gedaan heeft.( Bejaardenverzorgster, verpleging heeft iets meer, maar dat heeft met ploegen te maken) We hebben geen extra legale voordelen enz... Niet dat ik dat zo erg vond of vind, het is gewoon een feit. Maar jongeren zien ook wel wat ze verdienen in een andere sector, en begrijpen al snel dat de intensiteit van het werkritme in een school sterk verschilt van dat in de privé. Ik vind ook wel dat in alle scholen ergo/ gon leerkrachten/ psych aanwezig mogen zijn zodat we niet altijd moeten wachten op het CLB dat dit op de lange baan schuift, vanwege het vele werk. Globale aanpak zou prima zijn en als dat dan eens stapsgewijs geïmplementeerd wordt met mogelijkheid tot bijsturen, dan zijn we goed bezig... In geen geval de werkwijze van onze regering of onze minister van onderwijs.... die luchtkastelen belooft, maar met rente terugvraagt.
      Geplaatst door:onbekende auteur
      5 jaar geleden
      Hier zit wat in, maar moet heel concreet uitgewerkt worden. Nu nog veel te vaag, maar de richting waarin je idee evolueert vind ik prima.
        Totaal aantal likes: 6, totaal aantal dislikes: 0
        . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

        Geplaatst door

        onbekende auteur op 11 mei 2021

        Huidige status

        IDEE

        Tags

        Kwaliteitszorg
        Diversiteit
        Leer- en werkplek
        Schoolorganisatie