de ontwikkeling van het jonge kind opvolgen
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Het beroep kan in de praktijk maar aantrekkelijk worden indien we de toenemende leer- en gedragsproblemen preventief kunnen aanpakken. In plaats van ons blind te staren op doelen en cognitieve normen gedurende de eerste 7-8 jaar zouden we veel beter de neurologische en psychologische ontwikkeling opvolgen van kleuters en leerlingen. Door allerlei factoren (welvaartsmaatschappij en opvoeding) ontwikkelen kinderen in het algemeen steeds trager en problematischer. We vragen nu magische krachten van steeds meer kinderbreinen terwijl hun vermogen om te leren gezakt is. De gevolgen zijn immens aan het worden en hebben een ingrijpende impact op het uitvoeren van de job: waarneming-, concentratie-, lateralisatieproblemen, tekorten in de basis executieve functies, differentiatie tussen zwakke en sterke leerders vergroot, lees-, reken- en schrijfproblemen, gedragsproblemen, toename cognitieve zorg,... Wetenschappelijk bewezen is een benadering vanuit het jonge kind zelf veel beter dan vanuit doelstellingen en cognitieve normen. Ik ben voor LannooCampus hierover een boek aan het schrijven: Help! Te veel kleuters en leerlingen vallen uit! Werken aan ontwikkelend Leren. Zie ook de website van onze werkgroep: www.ontwikkelend-leren.be
