De adviezen van leerkrachten versterken.
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
De expertise van leerkrachten wordt steeds vaker in twijfel getrokken. Wanneer een kind de maximale hulp- en zorgmiddelen uit de bestaande opties krijgt maar dit nog steeds niet voldoende is, wordt bijvoorbeeld het advies gegeven voor buitengewoon onderwijs. Ouders kunnen zelf bepalen of ze dit willen of niet, zij zijn de eindbeslisser. De werkdruk wordt vaak heel hoog doordat ouders dit goed beseffen en ze hun kind niet naar zo'n school willen sturen. Ze ontnemen (onbewust) de maximale leerkansen van hun kind en verhogen de lasten van de leerkracht die daardoor ook andere kinderen minder extra kansen kan bieden. Ook de overgang van kleuter naar lager is zo'n geval, maar ook gewoon tussen leerjaren in. Niet per se de leerkracht zelf, maar toch zeker de school (als team) zou meer tools moeten hebben om hier door te spreken in het belang van het kind en de leerkracht. Misschien moet een school wel de mogelijkheid hebben om max. één keer in een kind zijn/haar lagere schoolcarrière de eigen beslissing als finaal te besluiten indien alle opties geprobeerd zijn zonder succes, na overleg met o.a. het CLB en onder duidelijke vastgelegde richtlijnen. Net zoals dit in het secundair het geval is...
