Correcte weergave werktijd (op school)
Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"
Ga naar het project
Nu leeft bij velen (buiten het onderwijs) het idee dat leerkrachten enkel die uren presteren waarop ze lesgeven (die dan ook nog maar eens 50 minuten duren) omdat dat in de (sociale) media – vooral in lezerscommentaren (en ‘aan den toog’) nog al te vaak zo wordt weergegeven. Een correcte weergave van de uren doorgebracht op school zou misschien al kunnen helpen. Want naast die x aantal keer 50 minuten lesgeven doen we ook toezichten, hebben we gesprekken met ouders/CLB/ondersteuningswerk, zitten we in werkgroepen (verkeer, speelplaats, schoolfeest, ouderbetrokkenheid, taalbeleid …), hebben we overleg met collega’s, proberen we mee te blijven met nieuwe inzichten/methodes/leerplannen, zijn we een luisterend oor voor leerlingen die het moeilijk hebben, werken we lesmateriaal om te differentiëren uit, brengen we administratie in orde …
En verder: Misschien kunnen we kinderen van leerkrachten eens over die werktijd aan het woord laten? Ik ben er zeker van dat heel wat kinderen kunnen getuigen dat hun mama of papa ’s avonds nog aan het werk is voor school (voorbereiden, verbeteren, oudercontacten, vergaderen …) i.p.v. bijvoorbeeld gezellig mee iets op tv te zien.
