Ga naar de hoofdinhoud

Correcte weergave werktijd (op school)

Van "Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓"

Ga naar het project

Nu leeft bij velen (buiten het onderwijs) het idee dat leerkrachten enkel die uren presteren waarop ze lesgeven (die dan ook nog maar eens 50 minuten duren) omdat dat in de (sociale) media – vooral in lezerscommentaren (en ‘aan den toog’) nog al te vaak zo wordt weergegeven. Een correcte weergave van de uren doorgebracht op school zou misschien al kunnen helpen. Want naast die x aantal keer 50 minuten lesgeven doen we ook toezichten, hebben we gesprekken met ouders/CLB/ondersteuningswerk, zitten we in werkgroepen (verkeer, speelplaats, schoolfeest, ouderbetrokkenheid, taalbeleid …), hebben we overleg met collega’s, proberen we mee te blijven met nieuwe inzichten/methodes/leerplannen, zijn we een luisterend oor voor leerlingen die het moeilijk hebben, werken we lesmateriaal om te differentiëren uit, brengen we administratie in orde …

En verder: Misschien kunnen we kinderen van leerkrachten eens over die werktijd aan het woord laten? Ik ben er zeker van dat heel wat kinderen kunnen getuigen dat hun mama of papa ’s avonds nog aan het werk is voor school (voorbereiden, verbeteren, oudercontacten, vergaderen …) i.p.v. bijvoorbeeld gezellig mee iets op tv te zien.

Officiële updates

Laatste update: 7 mei 2021

Reacties(7)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Dàt is al meer dan 35 jaar zo. Je kan (aan de toog of ook ergens anders) best reageren met: 'Je hebt gelijk, we hebben bijna 4 maanden verlof!! Waarom doe jij dat ook niet, zo gaan lesgeven? Wie of wat houd je tegen om ook te gaan lesgeven? Ze hebben een groot tekort aan bekwame leerkrachten. Jij moet dat direct ook doen, je zou direct werk hebben ...' Probeer het maar eens ... je zal versteld staan.
  • 2 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
In het secundair heb je ook nog de springuren. In mijn vorige school in Brussel kon het zijn dat je om 8.15 u. startteen dan twee uur vrij was, maar wel tot 16.35 u. op school aanwezig moet zijn. Die twee uur heb je zogezegd niet gewerkt. In die school hadden we een leraarslokaal zonder computer en konden dus ook niet veel voor school werken. De directeur kon je zo alle dagen van 8.15 u. tot 16.35 u. aanwezig laten zijn, terwijl sommige collega's gewoon een dag thuisbleven. Wanneer je een dag thuis bent, kan je echt voor je lessen werken. Die willekeur moet stoppen. En bedankt Vera het is inderdaad zo dat de ene klas de andere klas niet is. Wanneer je in die school in de tweede graad BSO twee uur lesgaf, leek het of je al een hele dag gewerkt had.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Brigitte Booghmans Ik vind dan ook dat een leerkracht moet beschouwd worden als een effectief personeelslid en niet als een poppetje dat je even voor de klas zet op bepaalde uren. Zo moet er ook omkadering zijn voor materiaal, eigen laptop en uiteraard ruimte om te werken.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Daarnaast wil ik nog iets anders aanstippen. Elke leerkracht 'heeft' zogezegd vakantie. Maar binnen een school kom je collega's tegen voor wie de vakantie heilig is, maar anderen die iets willen voorbereiden in de vakantie. Soms gebeurt het ook dat op school op 30 juni alles stopt en er geen communicatie meer mogelijk is. Kan er geen norm vooropgesteld worden die aangeeft hoeveel leerkrachten moeten werken? Hoeveel 'echte' vakantie is er? Hoe bescherm je overwerkte leerkrachten? Hoe kan je leerkrachten die enkel het minimum doen wat meer activeren?
  • 5 likes
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Janos Braem Blijkbaar is het minimum (?) voor sommige toch meer dan genoeg en zij hebben de vakantie nodig om te recupereren. Dat sommige graag indruk maken met extra werk maakt het een hel voor anderen. Er moet dus een duidelijke regeling komen. Niet te vergeten dat de ene klas niet de andere is en het vak kan ook extra belasting met zich meebrengen.
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Vera Sermon ik bedoel het 'minimum' dat je minder uren klopt dan je eigenlijk volgens je loon zou moeten doen. Als je bijvoorbeeld weinig parallelklassen hebt kan je misschien maar 18 lesuren krijgen in je opdracht, heb je een aantal zorgleerlingen waar je extra tijd voor moet vrijmaken ook... Maar even goed omgekeerd. We moeten meer denken volgens mij in het aantal uren dat je werkt en minder in de opdracht. Want de ene 20/21/22 lesuren is de andere niet...
    • 1 like
    Geplaatst door:onbekende auteur
    5 jaar geleden
    @Janos Braem Hier geef ik je volmondig gelijk in. Als je elk jaar een andere opdracht krijgt of weinig paralleluren is dat beslist al het geval in vergelijking met je collega die al x aantal jaren dezelfde opdracht heeft met paralleluren. Ook verbeterwerk en idd klasgroepen( die laatste factor is niet te voorzien) dus niet inplanbaar.
      Totaal aantal likes: 27, totaal aantal dislikes: 0
      . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan het imago van en de waardering voor het lerarenberoep positief worden versterkt❓

      Geplaatst door

      onbekende auteur op 5 mei 2021

      Huidige status

      Populair idee

      Tags

      Maatschappelijke waardering