Heel erg bedankt voor je idee! 👍 We zijn benieuwd naar de verdere reacties. Tot 6 juni kan je nog ideeën posten of op ideeën reageren.
Op de hoogte blijven van dit project en de resultaten? Schrijf je in op de nieuwsbrief van de Vlor: https://www.vlor.be/blijf-op-de-hoogte.
Coaching en begeleiding voor leerkrachten
Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"
Ga naar het project
Dit zou normaal de taak zijn van de directie, maar in vele gevallen is een degelijke coaching en opvolging bijna niet mogelijk door de al de andere verantwoordelijkheden van de directie. Groeien als leerkracht omvat niet enkel nascholingen en leren van elkaar. Ook kijken en reflecteren op eigen werking, noden en werkpunten en daarin begeleid worden zijn zinvol en noodzakelijk. Dit telt zeker voor de "uitgebluste" leerkracht die misschien enkel zijn vuur terug moet vinden.
Officiële updates
Laatste update: 11 mei 2021
Geplaatst op 11 mei 2021
Reacties(3)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik schrijf niet dat functioneringsgesprekken een taak zijn van de directie. Ze hebben wel een plaats in een lerende organisatie. Wat in de reactie van VLOR staat, is waar management en loopbaanbegeleiding al een hele poos ziek aan is. Het is de eigen verantwoordelijkheid. Alleen jij kunt veranderen. Ik spreek van een lerende organisatie en dat is meer dan een leerkracht of een ander personeelslid die reflecteert op de eigen werking. Het is net in een functioneringsgesprek dat er contact is tussen een leidinggevende en een personeelslid om het functioneren van dat personeelslid te verbeteren. En daar komen waarschijnlijk werkpunten uit voor leiding én personeelslid. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid, niet af te schuiven op het personeelslid alleen. Opnieuw: een lerende organisatie en functioneringsgesprekken.
Nog een ander bedje waarin we ziek zijn: telkens iets anders op poten zetten. Dat wordt dan een tijd opgevolgd en dan verwatert het helemaal. En dan weer iets nieuws propageren met dezelfde cyclus. Misschien is een bepaald idee wel heel goed en moet het niet vervangen worden door iets nieuws omdat de mode nu eenmaal verandert. Misschien moeten we hetzelfde soms nog eens onder de aandacht brengen in plaats van iets nieuws uit te vinden. Ook dat kan duizenden euro's besparen, denk ik.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Er werden functioneringsgesprekken ingevoerd en die zouden elke twee jaar moeten plaatsvinden met iedereen. Die zijn foetsie, heb ik de indruk. In jaren niet meer gehad. Zo ben je geen lerende organisatie.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Reiner Loos inderdaad! En eerlijk gezegd vind ik functioneringsgesprekken om de 2 jaar ook zeer weinig. Hoe kan je dan je persoonlijke noden als leraar aankaarten en opvolgen? Ik leer heel veel van mijn collega's, omdat ik het geluk heb dat we zo goed kunnen samenwerken. Maar ik vermoed dat dit niet op elke school een evidentie is. Ik wil als leerkracht ook kunnen groeien in mijn functioneren en expertise en mis daar wel de begeleiding in. Meer pedagogische studiedagen die daar rond draaien en dergelijke zouden ook al een meerwaarde zijn. Nu moeten wij om de zoveel tijd al een pedagogische studiedag rond godsdienst doen, eens eentje met de scholengemeenschap en dan nog eentje met een spreker. Dan blijft er niet zoveel meer over voor vb teambuilding en coaching.
Totaal aantal likes: 10, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓
Geplaatst door
Huidige status
Populair idee
Tags
(leraren)opleiding
Schooldirectie
Kwaliteit
Leer- en werkplek
Schoolorganisatie
(Zorg)ondersteuning
Professionaliteit
Loopbaan
Klasmanagement
