Ideeën voor toekomstig onderwijs/deel ook jullie ideeën!
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Hou steeds het CAR- principe voor ogen.
C= competentie, leerkrachten behaalden hun diploma dus hebben al bepaalde competenties verworven, door individuele/ groepsbijscholingen kunnen deze verrijkt worden. Wat men zelf kiest,wordt meer gedragen dan wat wordt opgelegd😉. A= autonomie, laat sommige beslissingen over aan de leerkrachten zelf, leg niet alles op van bovenaf, elke leerkracht kent de behoeften van zichzelf en zijn/ haar klas, geef ze toch een beetje vrije keuzemogelijkheden. We trachten allemaal de doelen te behalen, maar niet elke werkwijze past voor iedereen, tenslotte zijn we allemaal anders.
R= relatie, geef teams tijd / mogelijkheden om te werken aan hun relaties met de lln, de lln, ouders, externe,... De druk op de ketel is soms zeer hoog. Geef elke school een full-time kinderverzorgster, kleuterleiders/sters / leerkrachten kunnen dan meer tijd steken in hun pedagogische opdracht. Ondersteun/evalueer beginnende directies, zij krijgen vaak niet genoeg ondersteuning, begeleiding om te groeien in hun job en we hebben ze nodig.Begeleiding van starters en oudere collega's blijft een must( burnouts vermijden, we hebben al onze collega's nodig.) Werken in het onderwijs moet combineerbaar blijven met het gezinsleven. Beperk de planlast! Zorg voor opvolging verdeling budgetten, leerkrachten betalen nog steeds te veel uit eigen loonzakje (parking, didactisch en andere materialen,...).
