Ga naar de hoofdinhoud

Benut optimaal de ervaring die reeds aanwezig is binnen onderwijs.

Van "Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓"

Ga naar het project

Ga op zoek naar ervaren leerkrachten die zich door de jaren heen hebben bijgeschoold en laat hen ervaringsdeskundigen zijn voor startende leerkrachten. Trek ervaren leerkrachten aan binnen de lerarenopleidingen als mentoren voor de jonge studenten. De expertise delen vanop de werkvloer binnen onderwijs is van onschatbare waarde. Laat leerkrachten en scholen leren van elkaar over de netten heen. Samenwerking is een enorme kracht binnen een bepaald beleid om doelen te bereiken. Maak gebruik van die rijke kennis die wij al bezitten binnen ons onderwijs en maak daardoor onderwijs sterker.

Officiële updates

Laatste update: 5 mei 2021

Reacties(2)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik behoor tot de eerste generatie die langer aan de slag gaat. En ik wil dat met plezier en passie voor de kinderen, de collega's en de job blijven doen. Het valt me echter op dat men moeite heeft met onze leeftijdsgroep. We lopen eigenlijk toch wat in de weg, me dunkt... dat observeer ik jammer genoeg. Veel leraren met een rijke expertise, echt topleraren, die jaren het beste van zichzelf hebben gegeven, hun gezin vaak mee lieten werken om de schoolgebouwen en speelplaatsen op te smukken... verdwijnen in ziekteverlof en burn-outs, door o.a. ...onaangepaste loopbanen, weinig empatische leidinggevenden en collega's... En dat in een periode van tekort aan leraren. Zonde! Er wordt ook van ons verwacht dat we alle taken op ons blijven nemen: Toezicht (best wel veel minuten...), allerlei voor- en naschoolse activiteiten om geld in het laatje te brengen, zetelen in werkgroepen allerhande, naast de kerntaak. Die kerntaak dat doen we nog met hart en ziel, maar de rest? Loopbanen moeten aangepast worden met de jaren in het werkveld, vanuit talent, ervaring, expertise. Loopbanen en taken in onderwijs (basisschool) moeten 'herdacht' worden. Hopelijk neemt men dit mee in de nieuwe functieomschrijvingen die men nu aan het uitwerken is! Zodat het echt "leer-kracht veer-kracht" kan zijn.
  • 1 like
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
@Christiane Bekaert Ook in het secundair onderwijs moet er eens nagedacht worden over de loopbaan van een leerkracht. De expertise van een leerkracht die heel wat jaren lesgeeft, gaat nu teveel verloren omdat teveel leerkrachten afhaken. Men zou beter oudere leerkrachten inschakelen als mentoren, in het middenkader, begeleiden van nieuwe leerkrachten, ondersteunende taken geven. In Zweden is men daar al jaren mee bezig, en niet alleen in het onderwijs.
  • 1 like
Totaal aantal likes: 10, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Hoe kan de leraar een professional zijn en blijven❓

Geplaatst door

onbekende auteur op 5 mei 2021

Huidige status

Populair idee