Afschakelen
Van "Hoe maken we de leer- en werkplek van de leraar aantrekkelijker ❓"
Ga naar het project
Als leerkracht ben je bijna continu beschikbaar voor iedereen. Ook als je niet voltijds werkt, wordt je toch stilzwijgend geacht om elke dag je mail te bekijken. Mentaal afschakelen is er daarom niet vaak bij en de grenzen zijn soms zoek. Door het online lesgeven is dit erger geworden. Vergaderingen worden online in de avonden of in het weekend geplaatst. Ook leerlinggesprekken hebben al in de weekenden online plaatsgevonden. Misschien kunnen hier richtlijnen rondom komen? Na 18u en in het weekend geen vergaderingen meer plannen. En in het weekend en avonden mogen mensen niet verwachten dat ze antwoord krijgen op mails. Als iemand dat toch doet is dit de vrije keuze, maar een mail sturen op vrijdagnamiddag en een uitgewerkt voorstel verwachten voor maandag lijkt me iets dat we wel kunnen uitsluiten met een regel.
